Statystycy zwracają uwagę na to, że nasi rodacy przebywają w pracy nawet o dwie godziny dłużej niż mieszkańcy innych państw europejskich. Niestety, gdy w grę wchodzi wydajność, Polakom daleko jest jeszcze do europejskiej czołówki. Jeśli sytuacja ma się zmienić, konieczne jest wprowadzenie nowych standardów i, co ważne, powinno to dotyczyć nie tylko pracodawców, ale również pracowników. Najnowsze prognozy dają zresztą podstawy do ostrożnego optymizmu, skoro w 2012 roku to właśnie Polska uzyskała najwyższy na kontynencie wzrost wydajności pracy. Duża jest w tym rola spowolnienia gospodarczego, kryzys przyczynił się bowiem nie tylko do spadku zatrudnienia, ale i do zwiększenia obowiązków tych, którzy pracę utrzymali.
Nie bez znaczenia jest to, że rosną wynagrodzenia, choć ciągle jeszcze mówi się o tym, że właśnie relatywnie niskie tempo ich wzrostu może okazać się jedną z przyczyn niskiej wydajności osób zatrudnionych. Istnieje kilka wskazówek, które warto brać sobie do serca myśląc o odpowiedniej organizacji pracy, kluczowe znaczenie wydaje się mieć przy tym nadawanie odpowiedniego priorytetu zadaniom, które chcemy realizować. Istnieją przecież zarówno obowiązki, z realizacją których nie powinno się zwlekać, jak i takie, które można pozostawić własnemu biegowi wydarzeń. Jeśli więc praca ma być planowana w sposób prowadzący do rzeczywiście satysfakcjonujących rezultatów, samo planowanie wymaga nie tylko zaangażowania, ale również naprawdę dużej dyscypliny. Na szczęście, ma to również dobre strony, nie trzeba bowiem obawiać się konieczności pozostawania w pracy dłużej, niż jest to konieczne.
Innym zaleceniem jest korzystanie z możliwości delegowania niektórych zadań, jeśli oczywiście istnieje na to szansa. Pozwala to na pozbycie się części obowiązków, a tym samym umożliwia skupienie się na najważniejszych projektach. I w tym przypadku zalecany jest jednak daleko posunięty rozsądek, a brak zainteresowania przekazanymi dalej zadaniami może sprawić, że szybko zaczniemy żałować tej decyzji. Kluczem do większej wydajności jest też walka z określonymi nawykami, które, tak naprawdę, niewiele wnoszą, a zajmują wiele czasu. W znaki dają się przecież nawet te nawyki, które uznaje się za dość niewinne, a tym mianem można określić już choćby bardzo lubiane przez pracowników przerwy na kawę lub papierosa. Nie można też zapominać o tym, że to proste rozwiązania charakteryzują się największą skutecznością, warto więc pamiętać o tak elementarnych zasadach, jak choćby ta, która zakłada, że porządek w miejscu pracy ma pozytywny wpływ na jej wydajność i skuteczność.